Asset Publisher Asset Publisher

Nadzór nad lasami niepaństwowymi

Lasy prywatne stanowią ok. 17 proc. lasów w Polsce. Ponad 70 proc. starostw powierza prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach prywatnych leśnikom z Lasów Państwowych.

Informacja o zawartej umowie w zakresie powierzenia przetwarzania danych osobowych

 

Nadleśnictwo Łuków przetwarza dane osobowe na mocy umowy zawartej w dniu 08.05.2020 r., pomiędzy Nadleśnictwem Łuków a Starostą Łukowskim. Umowa ta nakłada obowiązek przetwarzania danych osobowych przez Nadleśnictwo Łuków w celu wykonania na rzecz Starosty Łukowskiego usług opisanych w Porozumieniu z dnia 16.05.2014 r. dotyczących spraw z zakresu nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa, położonych na terenie powiatu łukowskiego.

Nadleśnictwo Łuków przetwarza następujące kategorie danych osobowych/zbiory danych osobowych:

  1. Imię i nazwisko,

  2. Adres zameldowania,

  3. Adres do korespondencji,

  4. Adres zamieszkania,

  5. Numer ewidencyjny PESEL,

  6. Numer NIP,

  7. Seria i numer dowodu osobistego,

  8. Adres e-mail,

  9. Tytuł prawny do posiadanej nieruchomości,

  10. Numer telefonu.

Nadzór nad lasami nie stanowiącymi własności Skarbu Państwa

Podstawa prawna sprawowania nadzoru nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa

 

Problematykę lasów wszystkich własności (zarówno Lasów Państwowych jak i niepaństwowych) reguluje ustawa o lasach z 28 września 1991 roku. Dodatkowo tematyka lasów niepaństwowych ujęta jest w wielu innych ustawach, do których między innymi należy zaliczyć:

  • ustawę o ochronie gruntów rolnych i leśnych z 3 lutego 1995 roku
  • ustawę o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich z dnia 7 marca 2007
  • ustawę o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
  • kodeks cywilny z 23 kwietnia 1964
  • kodeks wykroczeń z 20 maja 1971
  • ustawę o leśnym materiale rozmnożeniowym z 7 czerwca 2001

Zgodnie z zapisem art. 5 Ustawy o lasach z dnia 28 września 1991 roku nadzór nad gospodarką leśną w lasach nie stanowiących własności Skarbu Państwa sprawuje Starosta.

Starosta może w drodze porozumienia o charakterze cywilno-prawnym, powierzyć prowadzenie w jego imieniu spraw z zakresu nadzoru, w tym wydawanie decyzji administracyjnych w pierwszej instancji, nadleśniczym Lasów Państwowych na zasadzie zlecenia i pokrywania kosztów, bądź sprawować nadzór przez własne służby leśne. Porozumienie zawierane pomiędzy starostą a właściwym nadleśniczym publikowane jest w Dzienniku Urzędowym Województwa.

Nadzór polega na możliwości władczego ingerowania w działalność podmiotu nadzorowanego, wraz z pociąganiem do odpowiedzialności osób, nakazywania naprawienia uchybień, z zagrożeniem karami dyscyplinarnymi w razie niewykonania tychże nakazów. W przypadku lasów niepaństwowych nadzór ma charakter wyłącznie przedmiotowy, gdyż nie odnosi się bezpośrednio ani do właściciela, ani do samego obszaru leśnego, a jedynie do działań (zabiegów gospodarczych) podejmowanych na danym gruncie leśnym.

Informacja o zawartym porozumieniu

Nadleśnictwo Łuków sprawuje nadzór nad lasami niepaństwowymi w powiecie łukowskim na mocy porozumienia ze Starostą Łukowskim.  Porozumienie to zostało zawarte w dniu 16.05.2014 r. i  powierzony nadzór obejmuje następujące czynności:

  • lustrację powierzonych do nadzoru lasów wraz z rejestracją spostrzeżeń dotyczącą stanulasów dla określenia konieczności wykonania przez właścicieli niezbędnych zabiegów gospodarczych o których mowa w art. 7, 8, 9, 13 ustawy o lasach,

  • nadzorowanie wykonania zatwierdzonych uproszczonych planów urządzania lasu (art. 22 ust. 5 ustawy o lasach),

  • ustalanie w drodze decyzji na podstawie inwentaryzacji stanu lasu zadań z zakresu gospodarki leśnej dla właścicieli lasów rozdrobnionych o powierzchni do 10 ha (art. 19 ust. 3 ustawy o lasach),

  • określenie, w drodze decyzji, zadań dla właścicieli lasów w przypadku nie wykonania obowiązków w zakresie powszechnej ochrony lasów (art. 9 ust. 2 ustawy o lasach),

  • wydawanie właścicielom lasów decyzji nakazujących wykonanie obowiązków i zadań w przypadku nie wykonania obowiązków wynikających z art. 13 i 9 ustawy o lasach albo nie wykonania zadań określonych w uproszczonym planie urządzania lasu lub stosownej decyzji (art. 24 ustawy o lasach),

  • cechowanie drewna i wydawanie świadectw legalności pozyskania drewna (art. 14a ustawy),

  • wydawanie w przypadkach losowych na wniosek właściciela lasu decyzji w sprawie pozyskania drewna niezgodnie z uproszczonym planem urządzania lasu lub decyzją o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy (art. 23 ust. 4 ustawy o lasach),

  • wysyłanie upomnień w przypadku nie wykonania zadań i obowiązków określonych w decyzjach oraz wnioskowanie do Starosty o wszczęcie postępowania egzekucyjnego.

 

 

 

Procedura pozyskania drewna w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa

Procedury dla lasów objętych uproszczonym planem urządzania lasu:

1. Właściciel weryfikuje czy las będący jego własnością jest opisany w Uproszczonym Planie Urządzania Lasu i składa osobiście do dyżurującego pracownika Nadleśnictwa lub wysyła droga elektroniczną na adres: lukow@warszawa.lasy.gov.pl  "zgłoszenie pozyskania drewna". Osoba zainteresowana wypełnia zgłoszenie dla właściciela lub współwłaściciela ( w przypadku współwłasności do zgłoszenia należy dołączyć dodatkowo oświadczenie współwłaściciela o zgodzie na wycięcie drzew). Wzory dokumentów do pobrania w linkach poniżej.

2. Pracownik sprawdza poprawność złożonego zgłoszenia i ustala z właścicielem termin wizyty na działce leśnej.

3. Podczas wizyty właściciel może uzyskać od leśniczego ustną informację wskazującą  prace niezbędne do wykonania na danej działce leśnej.

4. Po pozyskaniu drewna, właściciel zawiadamia pracownika Nadleśnictwa Łuków, który następnie cechuje pozyskane drewno i wystawia właścicielowi lasu „Świadectwo legalności pozyskania drewna”.  



Procedury dla lasów objętych inwentaryzacją stanu lasu:

1. Po uzyskaniu od Starosty Łukowskiego inwentaryzacji stanu lasu, Nadleśniczy wszczyna z urzędu postępowanie zakończone wydaniem decyzji administracyjnej określającej zadania dla danej działki leśnej.

2. Po otrzymaniu decyzji właściciel  składa osobiście do dyżurującego pracownika nadleśnictwa lub wysyła droga elektroniczną na adres: lukow@warszawa.lasy.gov.pl  "zgłoszenie pozyskania drewna". Osoba zainteresowana wypełnia zgłoszenie dla właściciela lub współwłaściciela (w przypadku współwłasności do zgłoszenia należy dołączyć dodatkowo oświadczenie współwłaściciela o zgodzie na wycięcie drzew). Wzory dokumentów do pobrania w linkach poniżej.

3. Pracownik sprawdza poprawność złożonego zgłoszenia i ustala z właścicielem termin wizyty na działce leśnej. Przed przystąpieniem do wykonania zadań określonych w decyzji, właściciel powinien skontaktować się z pracownikiem nadleśnictwa, aby uzyskać instruktaż dotyczący wykonywanych prac.

4. Po pozyskaniu drewna, właściciel zawiadamia pracownika nadleśnictwa o dokonanym wyrębie. Pracownik cechuje pozyskane drewno i wystawia właścicielowi lasu „Świadectwo legalności pozyskania drewna".  

Obowiązki właściciela lasu

Obowiązki właściciela lasu wynikające z Ustawy o lasach na podstawie art. 13 ust.1

Właściciele lasów są obowiązani do trwałego utrzymywania lasów i zapewnienia ciągłości ich użytkowania, a w szczególności do:
- zachowania w lasach roślinności leśnej (upraw leśnych) oraz naturalnych bagien i torfowisk;
- ponownego wprowadzania roślinności leśnej (upraw leśnych) w lasach w okresie do 5 lat od usunięcia drzewostanu;
- pielęgnowania i ochrony lasu, w tym również ochrony przeciwpożarowej;
-przebudowy drzewostanu, który nie zapewnia osiągnięcia celów gospodarki leśnej, zawartych w planie urządzenia lasu, uproszczonym planie urządzenia lasu lub decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 3;
- racjonalnego użytkowania lasu w sposób trwale zapewniający optymalną realizację wszystkich jego funkcji przez:
* pozyskiwanie drewna w granicach nieprzekraczających możliwości produkcyjnych lasu,
* pozyskiwanie surowców i produktów ubocznego użytkowania lasu w sposób zapewniający możliwość ich biologicznego odtwarzania, a także ochronę runa leśnego.

 

 

Obowiązki Lasów Państwowych wynikające z Ustawy o lasach

Zgodnie z przepisami Ustawy o lasach Lasy Państwowe zobowiązane są służyć radą i pomocą prywatnym właścicielom lasów w prowadzeniu gospodarki leśnej. Leśnicy w ramach tych działań:

  • doradzają prywatnym właścicielom, jak prowadzić gospodarkę leśną;
  • udostępniają odpłatnie sadzonki drzew i krzewów leśnych;
  • w przypadku zagrożenia trwałości stanu lasu - wykonują na koszt nadleśnictw zabiegi zwalczające i ochronne w lasach prywatnych

Dyżury pracowników nadleśnictwa pełniących nadzór nad lasami niestanowiącymi własności Skarbu Państwa.

Lp

Obwód/Leśnictwo

Nr cechówki

Imię i nazwisko,

stanowisko

Miejsce dyżuru

Dzień tygodnia

Godziny

 

1.

Obwód Stoczek

(M. i Gm. Stoczek Łukowski, Gm. Wola Mysłowska)

Cechówka nr 02

Joanna Rożen- Smarkala

Podleśniczy

Tel. 502 697 026

UM i G w Stoczku Łukowskim

UG w Woli Mysłowskiej

Wtorek

I i III w m-cu

Środa

I i III w m-cu

9.00 – 11.00

 

09.00 - 11.00

2.

Obwód Krzywda

(Gm. Krzywda, Gm. Stanin)

Cechówka nr 03

Monika Bosek

Podleśniczy

Tel. 531 440 052

UG w Krzywdzie

 

UG w Staninie

Poniedziałek

II i IV w m-cu

Środa

I i III w m-cu

10.00 – 12.00

 

8.00-10.00

3.

Leśnictwo Sarnów

(M. i Gm. Łuków,

Gm. Trzebieszów

Cechówka 06

Władysław Bartoń

Leśniczy

tel. 507 047 795

Krzysztof Adamiuk

Podleśniczy

Tel. 510 090 644

Starostwo Powiatowe

w Łukowie

UG w Trzebieszowie

Czwartek

I i III w m-cu

Wtorek

I i III w m-cu

9.00 – 11.00

 

10.00 – 12.00

4.

Leśnictwo Gułów

(Gm. Adamów cz.)

Cechówka nr 04

Waldemar Kępa

Leśniczy

Tel. 507 047 583

Kancelaria leśnictwa

Gułów 99

21-412 Adamów

Czwartek

 

7.00 – 10.00

5.

Leśnictwo Korwin

(Gm. Adamów cz.)

Cechówka nr 05

Waldemar Bancerz

Leśniczy

Tel. 509 613 651

Kancelaria leśnictwa

ul. Łukowska 1B

21-470 Krzywda

Czwartek

7.00 – 10.00

6.

Leśnictwo Wojcieszków

(Gm. Wojcieszków,

Gm. Serokomla)

Cechówka nr 07

Marek Wierzchoń

Leśniczy

Tel. 507 047 591

UG w Wojcieszkowie

 

UG w Serokomli

Środa

I i III w m-cu

Środa

II i IV w m-cu

9.00 – 11.00

 

9.00 – 11.00

Osobą prowadzącą sprawy lasów niepaństwowych w Nadleśnictwie Łuków jest Specjalista SL ds. LMN , tel. + 48 574 773 477, grzegorz. błaszczuk@warszawa.lasy.gov.pl;

Informacja, do kogo właściciel lasu powinien się zwrócić, by uzyskać opis taksacyjny na potrzeby wyłączenia gruntów z produkcji leśnej.

 

Opis taksacyjny może być składową planu urządzenia lasu - dla gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa w przypadku oddania ich w użytkowanie wieczyste osób fizycznych oraz uproszczonych planów urządzenia lasu, inwentaryzacji stanu lasu - dla gruntów niepaństwowych.

Właściciel lasu powinien zwrócić się do miejscowego Starostwa Powiatowego do Wydziału Rolnictwa Leśnictwa i Ochrony Środowiska o wydanie opisu taksacyjnego na potrzeby wyłączenia gruntów z produkcji leśnej.

Postępowanie dotyczące wyłączenia gruntów z produkcji leśnej prowadzi Dyrektor RDLP w Warszawie

Więcej informacji na stronie:

https://www.warszawa.lasy.gov.pl/wylaczanie-gruntow-akty-prawne#.XyEeMucwiUl

 

 


INFORMACJA dla właścicieli lasów prywatnych

Akcja bezpośrednia p.poż.

INFORMACJA

Nadleśnictwo Łuków pragnie poinformować właścicieli lasów prywatnych o planowanej akcji bezpośredniej ppoż. w lasach niepaństwowych.

 

 

Na podstawie rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, rozdział 9 § 39 ust. 1 informuje się:

 

 

 

 

W odległości mniejszej niż 30 m od skraju toru kolejowego lub drogi publicznej, z wyjątkiem drogi o nawierzchni nieutwardzonej, pozostawianie w szczególności gałęzi, chrustu, nieokrzesanych ściętych drzew i odpadów poeksploatacyjnych jest zabronione.


Asset Publisher Asset Publisher

Back

RODO

Ochrona Danych Osobowych

Realizacja obowiązku informacyjnego

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych przez Nadleśnictwo

 

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), informujemy:

 

Administrator danych

Informacja o Inspektorze Ochrony Danych

Nadleśnictwo Łuków

Adres siedziby: Ławki 56A ,21-400 Łuków
Tel.: 25 798 22 41
E-mail: lukow@warszawa.lasy.gov.pl

Kontakt do Inspektora Ochrony Danych: iod@comp-net.pl

Punkt kontaktowy w przypadku niepowołania Inspektora: ……………….

Cel przetwarzania danych osobowych

Podstawa prawna przetwarzania


Prowadzenie gospodarki leśnej oraz zarządzanie zasobami leśnymi i ochrona lasu:

  • sprzedaż drewna, w tym realizacja zakupów z wykorzystaniem portalu „e-drewno.pl”, Portalu Leśno-Drzewnego, sprzedaży detalicznej oraz sprzedaży sadzonek, choinek oraz innych produktów ubocznych użytkowania lasu, rozpatrywanie reklamacji z tytułu zakupionego surowca;
  • umożliwienie pozyskania drewna opałowego metodą tzw. „samowyrobu”;
  • realizacja zadań związanych ze sprzedażą, zakupem, zamianą
    i dzierżawą nieruchomości w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych;
  • realizacja zadań związanych z dzierżawą gruntów leśnych i rolnych;
  • świadczenia innych form udostępniania lasu tj. wynajem wiat, pól namiotowych i biwakowych, udostępnianie ścieżek edukacyjnych, zbiorników wodnych w celach rekreacyjnych;
  • wynajem pokoi gościnnych;
  • wystawianie oraz kontrola zezwoleń na wjazd do lasu oraz na drogi leśne;

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach;

Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;

Art. 6 ust. 1 lit. f RODO – prawnie uzasadniony interes administratora – obrona, ustalanie lub dochodzenie roszczeń, bezpieczeństwo osób i mienia;

 


Przeprowadzanie przetargów oraz zamawianie dostaw i usług:

  • przetwarzanie danych oferentów oraz osób skierowanych do realizacji zamówienia w celach związanych z przeprowadzeniem postępowania o udzielenie zamówienia publicznego;
  • przetwarzanie danych oferentów oraz osób skierowanych do realizacji zamówienia w celu udzielenia zamówienia w procedurze konkurencyjnejlub bez zastosowania procedury konkurencyjnej;
  • przetwarzanie danych osobowych oferentów w celu przeprowadzenia przetargu nieograniczonego na sprzedaż środków trwałych;

 


Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych;
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  • Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 grudnia 1994 r. w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe;

Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;
 


Prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach niestanowiących własności Skarbu Państwa:

  • ustalanie zadań z zakresu gospodarki leśnej w lasach niepaństwowych;
  • ocechowanie drewna po ścince i wydanie świadectwa legalności pozyskania drewna;
  • doradzanie podmiotom ubiegającym się o przyznanie pomocy oraz beneficjentom w ramach programów z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego;

 

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
  • Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020;


Prowadzenie gospodarki łowieckiej:

  • dane osobowe przedstawicieli oraz członków kół łowieckich w związku z realizacją obowiązków związanych z dzierżawą obwodów łowieckich;
  • Nadleśnictwoposiadające na swoim terenie Ośrodek Hodowli Zwierzyny, przetwarza dane osobowe myśliwych w celach organizacji i obsługi polowań w szczególności w celu wystawienia upoważnienia do wykonania polowania, prowadzenia księgi ewidencyjnej pobytu myśliwego na polowaniu a także realizacjiinnych obowiązków prawnych związanych z  bezpieczeństwem na polowaniach i spełnieniem warunków wykonywania polowania;
  • Nadleśnictwo posiadające na swoim terenie Ośrodek Hodowli Zwierzyny, przetwarza dane osób fizycznychzgłaszających szkody w uprawach rolnychw celu ustalenia wysokości oraz wypłaty odszkodowania oraz jeżeli zaistnieją okoliczności rozpatrzenia odwołania od decyzji o jego wysokości;

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
  • Ustawa z dnia 13 października 1995 r. Prawo łowieckie;
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 23 marca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków wykonywania polowania i znakowania tusz;


Rozpatrywanie odwołań od decyzji w sprawie odszkodowań łowieckich w obwodach dzierżawionych przez koła łowieckie.

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach;


Ocena szkód wyrządzonych przez gatunki zwierząt objętych ochroną.


Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody;
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 8 lutego 2018 r. w sprawie szacowania szkód wyrządzonych przez niektóre gatunki zwierząt objęte ochroną gatunkową;


Prowadzenie rachunkowości:

  • Nadleśnictwo jest obowiązane do prowadzenia rachunkowości, przez co ciążą na nas także obowiązki podatkowe (wystawiamy rachunki, faktury oraz inne dokumenty księgowe) za wykonane przez nas usługi.


Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości;
  • Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – ordynacja podatkowa;
  • Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;


Realizacja zadań związanych z edukacją przyrodniczo-leśną:

  • dane osobowe przedstawicieli/opiekunów grup z instytucji i organizacji w celu dokonania zgłoszenia oraz rezerwacji zajęć edukacyjnych lub w celu dokonania zgłoszenia udziału w konkursie - w szczególności dotyczy szkół i przedszkoli;
  • w celu przeprowadzenia i udokumentowania zajęć edukacyjnych,dane osobowe uczestników zajęć w postaci wizerunków i/lub danych personalnych w przypadku sporządzania list obecności;
  • dane osobowe uczestników konkursów z zakresu edukacji leśnej, organizowanych lub współorganizowanych przez Nadleśnictwo w celu przyjęcia zgłoszenia, rozstrzygnięcia konkursu oraz opublikowania jego wyników i uhonorowania laureatów;
  • dane osobowe w postaci wizerunku uczestników akcji sadzenia lasu
    w celu promocji wydarzenia;

Art. 6 ust. 1 lit. a RODO–zgoda osoby, której dane dotyczą;

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych –
    (w przypadku otrzymania nagrody niespełniającej warunków zwolnienia od podatku);

 


Rozpatrywanie skarg oraz wniosków kierowanych do Nadleśnictwa:

  • przetwarzanie danych osobowych osób wnioskujących w celu rozpatrzenia sprawy;
  • przetwarzanie danych osobowych osób objętych zakresem skargi lub wniosku oraz osób uczestniczących w jej rozpatrywaniu lub zobowiązanych do złożenia wyjaśnień w związku ze sprawą;

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;

 


Rozpatrywanie wniosków oraz udzielanie informacji publicznej lub informacji
o środowisku:

  • przetwarzanie danych dotyczących wnioskodawców w celu rozpatrzenia wniosku i udzielenia informacji;
  • przetwarzanie w formie udostępnienia danych osobowych osób, których obejmuje zakres wniosku w celu udzielania informacji wnioskodawcy;

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej;
  • Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;


Prowadzenie monitoringu wizyjnego:

  • w celu poprawy bezpieczeństwa oraz ochrony osób i mienia na terenie siedziby Nadleśnictwa i/lub obiektów należących do Nadleśnictwa;

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

 

  • ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
  • ustawa z dnia 16 grudnia 2016 r. o zasadach zarządzania mieniem państwowym;

 

Art. 6 ust. 1 lit. f – prawnie uzasadniony interes administratora – poprawa bezpieczeństwa osób
i ochrona mienia;

Realizacja procesu rekrutacji.

 

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

 

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;

 

Art. 6 ust.1 lit. a RODO - zgoda kandydata do pracy na przetwarzanie danych wykraczających poza zakres wskazany w Ustawie z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;


Realizacja zatrudnienia pracowników oraz przyjmowanie na staże leśne:

 

  • przetwarzanie danych osobowych pracowników oraz stażystów w celu wykonywania nałożonych na administratora obowiązków wynikających z przepisów prawa pracy, ubezpieczeń społecznych, świadczeń socjalnych, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisów prawa podatkowego i rachunkowości oraz wypełnienia obowiązków związanych z księgowaniem i sprawozdawczością finansową;
  • przetwarzanie danych osobowych pracowników w postaci wizerunku w celu promocji działalności Nadleśnictwa;
  • w przypadku prowadzenia monitoringu wizyjnego na terenie siedziby (zakładu pracy) Nadleśnictwa,dane osobowe pracowników w postaci wizerunku mogą zostać wykorzystane w celu zapewnienia ich bezpieczeństwa, ochrony mienia lub zachowania w tajemnicyInformacji;
  • w przypadku stosowania innych form monitorowania pracowników, ich dane osobowe mogą być wykorzystane wyłącznie w celu zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy, w przypadku planowanego zastosowania takich form monitorowania, administrator jako pracodawca poinformuje pracowników w terminie oraz na zasadach określonych w prawie pracy;

 

 

Art. 6 ust. 1 lit. c oraz art. 9 ust. 2 lit. bRODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

 

  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;
  • Ustawa z dnia 13 października 1998r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004r.o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych;
  • Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach;
  • Ustawa z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych;

 

Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy o pracę, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;

Art. 6 ust. 1 lit. a RODO – zgoda osoby, której dane dotyczą;


Organizacja praktyk studenckich i uczniowskich:

 

  • Przetwarzanie danych osobowych studentów oraz uczniów szkół średnich w celu zorganizowania i udokumentowania odbycia praktyk zawodowych w Nadleśnictwie oraz dopełnienia obowiązków wynikających z przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy;

 

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

 

  • Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy;

 

 

 

Rozpatrywanie wniosków oraz udzielenie wsparcia w formie darowizn.

 

 

 

Art. 6 ust. 1 lit. c RODO - dopełnienie obowiązków wynikających z przepisów prawa w związku z:

 

  • Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o lasach;

 

Art. 6 ust. 1 lit. b RODO - wykonanie umowy darowizny, której stroną jest osoba, której dane dotyczą oraz podjęcie działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy;

 

Art. 9 ust. 2 lit. e RODO–przetwarzanie dotyczy danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dane dotyczą;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Okres przechowywania Twoich danych osobowych:

Sposób tworzenia, ewidencjonowania i przechowywania dokumentów (w szczególności czas przechowywania) w jednostkach organizacyjnych Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe określa Jednolitym rzeczowy wykaz akt dla PGL LP.

Po zrealizowaniu umowy, Twoje dane osobowe będą przechowywane zgodnie z przepisami powszechnie obowiązującego prawa. Na potrzeby rachunkowości oraz ze względów podatkowych, przetwarzamy dane przez okres 5 lat liczonych od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy.

Jeżeli dane były przez nas przetwarzane w celu ustalenia, dochodzenia lub obrony przed roszczeniami, przetwarzamy dane w tym celu przez okres przedawnienia roszczeń, wynikający z przepisów Kodeksu cywilnego. Jeśli toczy się spór, proces sądowy lub trwa inne postępowanie (szczególnie karne), okres archiwizacyjny będzie liczony od dnia prawomocnego zakończenia sporu, a w przypadku wielu postępowań prawomocnego zakończenia ostatniego z nich, bez względu na sposób jego zakończenia, chyba że przepisy prawa przewidują dłuższy okres przechowywania danych lub dłuży okres przedawnienia dla roszczeń/prawa, którego dotyczy postępowanie. Jeżeli dane były zbierane na podstawie wyrażonej uprzednio przez Ciebie zgody - będziemy przetwarzać te dane do czasu jej odwołania. W związku z prowadzonym monitoringiem wizyjnym, dane będą przechowywane przez okres nie dłuższy niż 30 dni, po czym zostaną trwale usunięte, chyba że zajdzie uzasadniona konieczność przechowywania nagrań dla celów dowodowych w zakresie postępowania przygotowawczego prowadzonego przez stosowne organy.

Jako pracodawca, jesteśmy obowiązani przechowywać dokumentację pracowniczą. Akta pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r. – 50 lat, akta pracowników zatrudnionych po raz pierwszy w okresie od stycznia 1999 r. do grudnia 2018 r. – 50 lat, chyba że przekażemy do ZUS oświadczenie ZUS OSW oraz raport informacyjny ZUS RIA – wówczas okres przechowywania wynosi 10 lat, akta pracowników nowo zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. – 10 lat od końca roku kalendarzowego, w którym ustał stosunek pracy.


W zakresie przetwarzania danych osobowych posiadasz następujące prawa:

  • dostępu do treści swoich danych – korzystając z tego prawa masz możliwość pozyskania informacji, jakie dane, w jaki sposób i w jakim celu są przetwarzane;

  • prawo ich sprostowania – korzystając z tego prawa możesz zgłosić do nas konieczność poprawienia danych lub uzupełnienia danych wynikających z błędu przy zbieraniu;

  • prawo do usunięcia - korzystając z tego prawa, możesz złożyć wniosek o usunięcie danych i w przypadku zasadności wniosku, dokonamy niezwłocznego usunięcia danych. Prawo to nie dotyczy jednak sytuacji gdy dane osobowe przetwarzane są do celów związanych z wywiązywaniem się z prawnych obowiązków administratora lub do wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach władzy publicznej powierzonej administratorowi;

  • prawo do ograniczenia przetwarzania - korzystając z tego prawa możesz złożyć wniosek o ograniczenie przetwarzania danychw razie kwestionowania prawidłowość przetwarzanych danych,a w przypadku zasadności wniosku możemy dane jedynie przechowywać, wznowienie przetwarzania może odbyć się po ustaniu przesłanek uzasadniających ograniczenie przetwarzania;

  • prawo do przenoszenia danych – ma zastosowanie jedynie w przypadkach jeżeli dane są przetwarzane na podstawie zgody i w sposób zautomatyzowany;

  • prawo wniesienia sprzeciwu – korzystając z tego prawa możesz w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych, jeżeli są one przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit e lub f (prawnie uzasadniony interes lub interes publiczny). Po przyjęciu wniosku w tej sprawie, jesteśmy zobowiązani do zaprzestania przetwarzania danych w tym celu. W takiej sytuacji, po rozpatrzeniu Twojego wniosku, nie będziemy już mogli przetwarzać danych osobowych objętych sprzeciwem na tej podstawie, chyba że wykażemy, iż istnieją ważne prawnie uzasadnione podstawy do przetwarzania danych, które według prawa uznaje się za nadrzędne wobec Twoich interesów, praw i wolności lub podstawy do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń;

  • prawo do cofnięcia zgody na ich przetwarzanie - w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, w wypadku jeżeli przetwarzania którego dokonano na podstawie zgody wyrażonej przed jej cofnięciem.

 

 

 

Odbiorcy danych:

W niektórych sytuacjach Twoje dane osobowe mogą być udostępniane, jeśli będzie to konieczne do wykonywania ustawowych zadań Administratora. Odbiorcami danych mogą być:

  • banki w celu obsługi dokonywanych transakcji;

  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych;

  • Urzędy Skarbowe;

  • Podmioty świadczące usługi pocztowe oraz kurierskie;

  • Jednostki organizacyjne PGL Lasy Państwowe, uczestniczące w procedurach internetowych, prowadzonych poprzez dedykowane do tego celu: portal
    „e-drewno.pl” oraz Portal Leśno-Drzewny, oraz jednostkom uczestniczącym w realizacji zakupów z wykorzystaniem „Centralnej kartoteki kontrahentów”;

  • Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w zakresie czynności kontroli i nadzoru oraz udzielenia zgody na zawarcie z Państwem umowy najmu, dzierżawy oraz sprzedaży;

  • Dyrekcja Generalna Lasów Państwowych w zakresie czynności kontroli i nadzoruw oparciu o wewnętrzne przepisy PGL LP;

  • Biegli rewidenci w ramach badania sprawozdania finansowego;

  • Osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie informacja publiczna, informacja o środowisku lub dokumentacja postępowania przetargowego;

Dane mogą być również udostępniane podmiotom, z którymi Administrator ma zawarte umowy powierzenia danych tj.:

  • Zakład Informatyki Lasów Państwowych w zakresie utrzymania baz danych systemów informatycznych;

  • Inne firmy informatyczne świadczące usługi oraz wsparcie techniczne;

  • Radcy prawni świadczący obsługę prawną;

  • Doradcy podatkowi;

  • Firmy świadczące usługi ochrony osób i mienia;

  • Firmy świadczące usługi związane z prowadzeniem archiwum zakładowego/składnicy akt;

 

Pozyskiwanie danych z innych źródeł:

W niektórych sytuacjach, możemy pozyskiwać Twoje dane z innych źródeł niż bezpośrednio od Ciebie:

  • W ramach organizacji stażu leśnego dane są pozyskiwane od Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych, która deleguje osoby na staże do Nadleśnictwa;

  • W przypadku postępowania windykacyjnego dane możemy pozyskać od komornika;

  • W ramach organizacji praktyk studenckich czy uczniowskich, dane pozyskujemy z uczelni lub szkoły, która deleguje na praktyki;

  • W ramach organizacji zajęć edukacyjnych możemy pozyskać dane od szkoły lub instytucji zgłaszającej uczestnictwo w zajęciach i konkursie;

  • W ramach prowadzenia nadzoru na lasami niepaństwowymi, dane pozyskujemy od Starosty Powiatu;

  • W ramach realizacji zadań związanych z łowiectwem dane możemy pozyskać z koła łowieckiego, którego członkiem jest osoba;

  • W ramach prawa pierwokupu przysługującemu na mocy art. 37 a, ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach, dane pozyskujemy od notariuszy, u których zawierana jest umowa przedwstępna kupna sprzedaży gruntu.

 

Masz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uznasz, że przetwarzanie Twoich danych osobowych narusza przepisy prawa.

Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne, ale konieczne dla celów przedstawionych w tabeli za wyjątkiem celów wynikających z przepisów prawa gdzie podanie danych jest obowiązkowe. Niepodanie danych osobowych będzie skutkowało niezrealizowaniem celu, dla którego miały być przetwarzane.

Twoje dane nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również w formie profilowania oraz nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.

 

Klauzula informacyjna

 

Szanowni Państwo;

Administrator danych osobowych - Główny Inspektor Straży Leśnej przywiązując szczególną wagę do poszanowania Państwa prywatności dokłada wszelkich starań, by zapewnić bezpieczeństwo danych osobowych przetwarzanych w związku z realizowanymi przez siebie zadaniami w zakresie zapobiegania i zwalczania przestępczości.

Przetwarzanie Państwa danych odbywa się zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, w szczególności  ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125).

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Główny Inspektor Straży Leśnej z siedzibą w Warszawie przy ul. Grójeckiej 127, 02-124 Warszawa, tel. 22 – 589-82 -14; e-mail: udodo@lasy.gov.pl

  2. Administrator wyznaczył Inspektora ochrony danych, z którym można kontaktować się w sprawie Pana/Pani danych osobowych kierując korespondencję na adres siedziby Administratora telefonicznie - 668 489 563 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres: udodo@lasy.gov.pl

  3. Wszelkie informacje związane z danymi osobowymi można uzyskać, kontaktując się z Nadleśnictwem Łuków, Ławki 56A, 21-400 Łuków, nr telefonu: 25 798 22 41 lub pisząc na adres mailowy: lukow@warszawa.lasy.gov.pl

  4. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w celu rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania i zwalczania czynów zabronionych na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości.

  5. Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych przez Głównego Inspektora Straży Leśnej są przepisy ustawy z dnia 28 września 1991 r.
    o lasach, w szczególności jej art. 45 ust. 1 pkt 3, art. 47 oraz art. 48a.

  6. Państwa dane przetwarzane we wskazanych powyżej celach mogą być przechowywane przez okres niezbędny dla realizacji celu, w jakim zostały zebrane, nie dłużej niż 10 lat, chyba, że przepis prawa stanowi inaczej.

  7. Państwa dane osobowe mogą być ujawniane organom publicznym, a także podmiotom współpracującym z Głównym Inspektorem Straży Leśnej, takim jak inne jednostki organizacyjne Lasów Państwowych, kancelariom prawnym, podmiotom świadczącym usługi archiwizacji i obsługi serwisowej. Odbiorcy ci zobowiązani są również do należytej ochrony ujawnionych im danych osobowych.

  8. Państwa dane osobowe nie będą przekazywane odbiorcom w państwach trzecich.

  9. Osobie, której dane są przetwarzane w przypadku naruszenia jej praw przysługuje prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych będącego organem nadzorczym w rozumieniu przepisów ochrony danych osobowych. Skargę można wnieść za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej dostępnej na stronie: https://www.uodo.gov.pl/pl/p/kontakt e-mailem: kancelaria@uodo.gov.pl lub listownie: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

  10. Przysługuje Pani/Panu prawo żądania od administratora dostępu do swoich danych osobowych, sprostowania lub usunięcia danych osobowych lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości w szczególności jej przepisów zawartych wartykule od 22 do 25.

 

 

 

KLAUZULA INFORMACYJNA DOTYCZĄCA PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH UŻYTKOWNIKÓW PORTALU SPOŁECZNOŚCIOWEGO FACEBOOK

 

 

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE poniżej przekazuję następujące informacje:

TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA

Administratorem danych osobowych jest Nadleśnictwo Łuków, Ławki 56a, 21-400 Łuków.

DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA

Z Administratorem danych osobowych można się skontaktować poprzez:

1. adres e-mail: lukow@warszawa.lasy.gov.pl;

2. telefonicznie: 25 798 22 41;

3. pisemnie na adres siedziby administratora.

DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH

Z Inspektorem Ochrony Danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych, w szczególności w zakresie korzystania z praw związanych z ich przetwarzaniem na adres
e-mail:
iod@comp-net.pl.

PODSTAWA PRAWNA
I CELE PRZETWARZANIA

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych Użytkowników jest prawnie uzasadniony interes Administratora (art. 6 ust. 1 lit f RODO).

Administrator przetwarza dane osobowe Użytkowników w celu promowania wydarzeń, produktów oraz usług Administratora, poszerzania społeczności jego sympatyków oraz utrzymywania z nimi kontaktu, a także w celu umożliwienia prowadzenia i bieżącego zarządzania profilem Facebook, z uwzględnieniem zasad prywatności określonych przez Facebook (https://www.facebook.com/privacy/ explanation). Dane członków społeczności są przetwarzane także w celach statystycznych i analitycznych oraz mogą być przetwarzane w celu ustalenia i dochodzenia roszczeń lub obrony przed nimi.

ŹRÓDŁO DANYCH

Dane pozyskujemy bezpośrednio od Użytkowników portalu.

ODBIORCY DANYCH

 

Do wszystkich informacji o Użytkownikach ma dostęp Facebook,
a wszystkie interakcje na profilu Administratora są widoczne dla jego innych Użytkowników.

OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH

Dane osobowe Użytkowników są przechowywane przez okres obserwowania profilu przez Użytkowników.

PRAWA PODMIOTÓW DANYCH

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, sprzeciwu, ich usunięcia po upływie wskazanych okresów lub ograniczenia ich przetwarzania, o ile przepis szczególny
nie stanowi inaczej.

PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO

Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa), gdy uzna Pani/Pan,
iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących, narusza przepisy prawa.

INFORMACJA
O DOWOLNOŚCI
LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH

Użytkownik podaje swoje dane dobrowolnie.

INFORMACJA
O ZAUTOMATYZOWANYM PODEJMOWANIU DECYZJI ORAZ ZAMIARZE PRZEKAZYWANIA DANYCH DO PAŃSTW TRZECICH

Państwa dane nie będą podlegać zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym również w formie profilowania.

Informacje kontrolowane przez Facebook Ireland zostaną przekazane lub przesłane do Stanów Zjednoczonych lub innych krajów poza miejscem zamieszkania Użytkownika, lub też mogą być w nich przechowywane lub przetwarzane do celów opisanych w zasadach prywatności (więcej: https://www.facebook.com/policy.php).

Poziom ochrony danych osobowych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG) różni się od tego zapewnianego przez prawo europejskie. Spółka Facebook Inc. (dalej „Facebook”) przystąpiła do Porozumienia w sprawie Tarczy Prywatności UE-USA oraz Porozumienia
w sprawie Tarczy Prywatności Szwajcaria-USA (więcej:
https://www.facebook.com/about/privacyshield).